Lastik Değişimi: Adım Adım Nasıl Yapılır?


Lastik Değişimi: Adım Adım Nasıl Yapılır?

Yaz lastiklerinden kış lastiklerine ve tam tersi geçiş: Yılda iki kez lastik değişim zamanı gelir. Nisan'dan Ekim'e kadar yaz lastikleri , Ekim'den Nisan'a kadar ise kış lastikleri kullanılıyor. Çünkü bu dönemlerde sıcaklıklar düşer ve zaman zaman kar yağışı olabilir. Bu nedenle güvenli sürüş için kış lastiklerine geçiş yapabilirsiniz. Lastik değişimi için her zaman servise gitmek istemeyenler, bu işlemi kendileri de yapabilirler. Bu adım adım rehberimizde, lastik değiştirmenin püf noktalarını ve dikkat edilmesi gerekenleri ayrıntılı şekilde ayırmanız gerekir.

İçindekiler

- Sekiz adımda lastik değişimi
- Sıkışmış tekerlek cıvataları için profesyonel ipucu
- Lastik değiştirme ürünleri
- Lastik değiştirme aletleri
- Lastik değiştirme: Sıkça sorulan sorular

lightbulb

"Arabanızda kullanacağınız jantları takmadan önce, jant koruma macunu ile kapatın. Bu, daha sonra temizlenmesi zor olan fren tozunun sürekli birikmesini önler. Jantları temizlerken iç kısımlarına ulaşmanız zor olacağından, iç kısımları da unutmayın."
Richard Hanauer - Uluslararası Ürün Müdürü

lightbulb

Lastik konumlarını değiştirin

Lastiklerinizi düzenli olarak değiştirin. Geçen sezon önde olan lastikleri arkaya, arkada olan lastikleri de ön tarafa takın. Bu, eşit aşınma sağlar. Ancak, lastikleri asla çapraz olarak değiştirmeyin.

Sekiz adımda lastik değişimi

Adım 1: Lastik Değişimi İçin Hazırlık

  • Lastik değişimine başlamadan önce, yeniden takılacak lastiklerin kontrollerini yaptırın. Lastiklerde herhangi bir hasar olmamalıdır. Özellikle diş derinliği oldukça önemlidir. Yasal diş derinliğinin minimum 1,6 milimetre olsa da, kış lastiklerinde en az 4 mm olması öneriliyor. Bu, karlı ve buzlu yollarda güvenli sürüş için kritik bir detaydır. Eğer eski lastiklerde ya da jantlarda bir hasar varsa, ilgili kesintinin tamamen değişmesi gerekir .
    Sonrasında sırayla:
    - Aracını yıkayıp tekerlek yuvalarını iyice temizleyin .
    - Aracı düz ve sağlam bir zemine park et.
    - Freni çek ve vitesi 1. vitese al (manuel vitesli araçlar için).
    - Otomatik vitesli araçlarda ise vites kolu“P” (park) değerini getir.
    -Bu adımlar, güvenli ve verimli bir lastik değişimi için sağlam bir zemin oluşturur.

Adım 2: Kış veya yaz lastiklerini çıkarın

  • Varsa jant kapaklarını çıkarın. Tüm jantlardaki bijon somunlarını bir bijon anahtarı kullanarak çaprazlamasına gevşetin. Çeyrek tur çevirmek yeterlidir. Krikoyu belirtilen noktaya yerleştirin . Ayrıca, aracınızın kullanım kılavuzundaki güvenlik bilgilerine de bakın. Arabayı dikkatlice kaldırın. Tekerlekler yerden iki ila üç santimetre yukarıda olmalıdır. Şimdi gevşemiş bijon somunlarını dikkatlice sökün . Son bijon somununu gevşetirken, bijon somununun düşmemesine dikkat edin. Tekerleği iki elinizle düz bir şekilde dışarı doğru çekin. Tekerleğin konumunu lastiğin iç kısmına tebeşirle yazın ; örneğin, ön sol için FL. Bu şekilde, lastiği bir sonraki değiştirişinizde nereye takıldığını bilirsiniz. Daha sonra lastiği bir kenara koyun.

Adım 3: Frenleri kontrol edin ve temizleyin

  • Fren disklerini ve fren balatalarını gözle görülür kusurlar ve aşınmalar açısından kontrol edin. Frenler çok kirliyse fren temizleyici ile temizleyebilirsiniz. Jant montaj yüzeyinde ve jant merkezlemesinde paslanma varsa tel fırça ile temizleyin.

Adım 4: Lastiklerin montajı

  • Yeni lastiği tekerlek göbeğine yerleştirin . Janttaki deliklerin fren diskindeki deliklerle hizalanması için döndürün. Yönlü lastikler kullanırken , doğru şekilde taktığınızdan emin olun. Bu lastiklerin U veya V şeklinde bir sırt deseni vardır. Genellikle, yan duvarda "dönme" veya "yön" etiketli bir ok, dönüş yönünü gösterir. Bu ok, sürüş yönünü göstermelidir: Lastiği, ok üstte olacak şekilde döndürün. Ok, aracın ön tarafını göstermelidir. Bijon somunlarını çaprazlama sıkın. Her zaman çapraz olarak karşılıklı iki bijon somununu sırayla sıkın. Bu, bijon somunlarının hizasının bozulmasını önler. Krikoyu kullanarak aracı tekrar indirin. Tekerlek cıvatalarını bir tork anahtarı kullanarak sıkın. Doğru tork değerini aracınızın kullanım kılavuzunda veya jant üreticisinde bulabilirsiniz.

Adım 5: Lastik basıncını ayarlayın

  • Doğru lastik basıncı önemlidir. Doğru ayarlanmazsa lastikler daha hızlı aşınır ve yakıt tüketimi artar. Bu nedenle, lastikleri değiştirdikten sonra lastik basıncını mutlaka kontrol edin. Doğru değerler yakıt deposu kapağında, kapı pervazlarında veya araç kullanım kılavuzunda bulunabilir. 2014 yılından bu yana, araçlarda lastik basıncı izleme sistemi (TPMS) bulunması zorunlu hale geldi . Çeşitli sistem türleri mevcuttur: Dolaylı lastik basıncı izleme sistemleri (TPMS) ile aracınızın araç bilgisayarında tam olarak ne kadar lastik basıncı görüntülendiğini göremezsiniz. Bu sistemleri araç bilgisayarı veya özel bir anahtar aracılığıyla ayarlayabilirsiniz. Modern doğrudan sistemlerde, yeni lastik aldığınızda servis sensörleri ayarlar. Daha sonra sistem kendini kalibre eder. Eski doğrudan sistemlerde ise her lastik değişiminden sonra serviste ayar yapılması gerekebilir. Bu durumda, lastikleri orada değiştirmek daha kolaydır.

Adım 6: Vidaları sıkın

  • Bijon somunlarının gevşemesi mümkündür. Bu nedenle, yaklaşık 50 km sürdükten sonra tekrar sıkın. Hatırlamanıza yardımcı olması için aracınıza bir hatırlatma notu koyabilirsiniz.

Adım 7: Tekerlekleri yıkayın ve bakımını yapın

  • Lastiklerinizin ömrünü uzatmak için, özellikle kış lastikleriyle araç kullanıyorsanız, değiştirdikten sonra yıkayıp bakımını yapmalısınız. Bu, jantlardaki tuz ve kiri temizleyecektir. Jantları temizleyin .
    Lastikleri araç şampuanı ile yıkayıp tamamen kurumasını bekleyin. Daha sonra lastik bakım kremi uygulayın . Bu, lastiklerin daha uzun süre elastik kalmasına yardımcı olacaktır. Temizlik ürününün lastik dişlerine veya fren sistemine temas etmemesine dikkat edin. Bu nedenle motosiklet ve bisiklet lastikleri için de uygun değildir.

Adım 8: Lastikleri saklayın

  • Lastiklerin uygun şekilde saklanması da önemlidir. Bu, hasar görmelerini veya kirlenmelerini önler. Lastik basıncını üreticinin önerdiği değerin 0,5 bar üzerine çıkarın. Bu, bir sonraki lastik değişiminden önce lastiklerin çok fazla hava kaybetmesini önleyecektir. Kuru ve ışıktan uzak bir yerde saklayınız. Jantsız lastikler dik olarak saklanmalı ve birkaç haftada bir döndürülmelidir.
lightbulb

Sıkışmış tekerlek cıvataları için profesyonel ipucu

Bijon anahtarı yerine darbeli anahtar kullanın
Sıkışmış bijon cıvatalarını gevşetmenin en iyi yolu darbeli anahtar kullanmaktır. Bijon anahtarı kullanmak, bijonlara gereken kuvveti uygulamaz. Bijon cıvatalarının sıkışmasını önlemek için, her zaman doğru torkta sıktığınızdan emin olun.

Lastik değiştirme ürünleri

Lastik değiştirme aletleri

  • kriko
  • Tekerlek çaprazı
  • tork anahtarı
  • Darbeli anahtar
  • lastik tebeşiri
  • Tekerlek somunları için kutu
  • tel fırça
  • Araba kullanım kılavuzu

Lastik değiştirme: Sıkça sorulan sorular

Birçok sürücü, bu konuda “O'dan O'ya” kuralını esas alır: Geçmişten (Nisan) Ekim'e kadar yaz lastikleri, Ekim'den itibaren ise kış lastikleri kiralıktır. Yaz lastiklerine geçiş , hava sıcaklıklarının yükseldiği ve gece donma riskinin ortadan kalktığı dönemlerde yapılmalıdır. Bu dönem Nisan ayı itibarıyla başlar. Yaz lastikleri, daha yumuşak bir kauçuk karışımına sahiptir ve bu sayede daha az aşınır, uzun ömürlü olur. Yazdan kış lastiklerine geçiş ise genellikle Ekim ayında yapılmalıdır. Çünkü kış lastikleri, yaz lastiklerinden farklı olarak özel bir doğal yapıya sahiptir. Bu yapı, kaygan kış yollarında daha iyi tutuşmayı sağlar. Kış lastikleri, üzerlerinde yer alan “Alpine” (içindeki kar tanesi dağ) sembolüyle kolayca tanınabilir.

Bir lastiğin tutuşması giderek azalır. Hatta iyi durumda olsa bile, bir araba lastiği en fazla sekiz yıl kullanılmış gibi görünüyor. Yasal olarak onun lastiklerinin üzerinde üretimin belirtilmesi zorunludur. Bu etkilere “DOT numarası” denir. DOT numarasındaki son dört rakam, lastiklerin üretim verilerini gösterir:
İlk iki rakam üretim haftasını, Son iki rakam ise üretim yılını belirtir. Bu sayede lastiklerinizin yaşını kolayca değiştirebilirsiniz ve güvenli sürüş için zamanında değişiminizi planlayabilirsiniz

Lastik değişiminde bazen sorun yaşanmasının nedeni Lastik Basınç Kontrol Sistemi (RKDS) olabilir. Bu sistem, 2014 yılından itibaren tüm yeni araçlarda zorunlu hale getirilmiştir. Lastik basıncı veya jant değişikliklerinin değişmesinde sistem uyarısı verir. Bu nedenle lastik değişiminden sonra sistemin yeniden ayarlanması gerekir.
1.Dolaylı Sistemler: Bu sistemlerde lastik basıncı doğrudan gösterilmez. Bu aracın gösterge paneli üzerinden veya özel bir düğme ile manuel.
Doğrudan Sistemler: Bu sistemlerde her lastikte özel bir sensör bulunur ve lastik basıncı doğrudan cihaza iletilir.
Bazı doğrudan sistemler, ilk kurulumdan sonra kendini otomatik olarak kalibre ederken, bazılarında her lastik değişiminden sonra serviste ayar yapılması gerekir. Lastik değişiminden önce aracınızın hangi tür RKDS kullandığını mutlaka kontrol edin. Eğer sistem karmaşıksa veya manuel ayar yapılamıyorsa, lastik değişimini bir servise yaptırmanız daha doğru olur.

Jant temizliği

Aracınızın bakımı sırasında jantlar genellikle ihmal edilir. Ancak parlak jantlar gerçekten fark yaratır. Bu beş adım ve uzman ipuçlarımızla jantlarınızı temizlemek çok kolay.

Bakım İpuçları